Jakou roli ve firemní kultuře hrají fotografie?

Kvalitní fotografie hrají klíčovou roli při formování a posilování firemní kultury. Ať už jde o portréty zaměstnanců, fotografie pracovních týmů nebo snímky z firemních akcí uveřejňované třeba na sociálních sítích – fotografie zcela zásadně ovlivňují způsob, jakým danou firmu vnímají její zaměstnanci, klienti, obchodní partneři i potenciální uchazeči o práci.

1. Utváření prvního dojmu z firmy

Firemní fotografie jsou často prvním impulsem, na základě kterého si okolní svět udělá o dané instituci základní představu. Je ladění snímku spíše veselé nebo naopak zcela seriózní? Působí na nich zaměstnanci uvolněně a šťastně – anebo tak nějak sklesle? A je vůbec poznat, že se jedná o pracovníky z jednoho podniku? To vše, ať už chcete či nikoliv, podvědomě vytváří první pocit z konkrétní firmy. Mějte toto na paměti pokaždé, když se chystáte nějaké fotografie uveřejňovat – a nebo třeba teprve vyprodukovat.

TIP 1: Je pro Váš byznys stěžejní a nepostradatelná třeba týmová práce? Tak na to při focení myslete a prvky kolektivního ducha, aktivní spolupráce či bezproblémové komunikace do snímků alespoň částečně promítněte.

2. Posilování firemní identity a prezentace hodnot

Každá firma má svou vlastní kulturu, která by měla čišet i ze všech vizuálů. Na univerzální snímky z fotobanky (které navíc může použít i jiná organizace) zapomeňte. Raději si pořiďte sadu kvalitních fotografií z reálného prostředí, které odrážejí i Vaše firemní hodnoty a jsou autentické. Tato vizuální identita se stává nedílnou součástí firemní komunikace a dobré snímky se mohou stát jakýmsi mostem mezi hodnotami dané organizace a tím, jak ji vnímá široká veřejnost. Dobře promyšlené fotografie mohou spolehlivě přenést i dojmy jako transparentnost, otevřenost nebo inovace.

TIP 2: Pokud ve Vaší firmě kladete důraz na diverzitu nebo společenskou odpovědnost, myslete na to už při vytváření Vašich snímků.

3. Upevňování loajality zaměstnanců

Autentické firemní fotografie mají silný vliv na budování vztahu zaměstnanců vůči firmě. Pomáhají jim se s ní ztotožnit a cítit se její součástí. Když zaměstnanci na snímcích vidí reálné pracovní prostředí, pomůcky, výrobky i stroje – ale také své kolegy a jejich interakce, cítí se být přirozeně součástí tohoto celku. Tímto způsobem fotografie posilují jejich loajalitu k firmě, protože jim dávají pocit, že jejich práce má význam a že jsou součástí něčeho většího a hodnotného. Takové snímky také mohou pozitivně ovlivnit firemní kulturu tím, že zaměstnanci začnou vnímat firmu nejen jako zaměstnavatele, ale i jako komunitu, do které patří.

TIP 3: Nebojte se do snímků promítnout interakce, ze kterých bude cítit vzájemná spolupráce, pozitivní přístup a síla týmu.

4. Kariérní marketing a nábor talentů

V dnešní konkurenci na trhu práce mohou kvalitní fotografie sehrát také významnou roli při lákání nových zaměstnanců. Potenciální uchazeči se při rozhodování, do jaké firmy pošlou svůj životopis, mohou rozhodovat i podle toho, jaký dojem firma budí z fotek. Je pro lidi, které chcete uvítat ve svých řadách, dostatečně atraktivní? I na to je třeba myslet při volbě prostředí a stylizování nálady fotek. Webové stránky, sociální sítě nebo letáky rozdávané na pracovních veletrzích nabízejí spoustu možností, jak firmu dobře odprezentovat. Přitáhněte pozornost talentovaných lidí, kteří hledají místo, kde se budou cítit dobře!

TIP 4: Při výběru těch správných fotografií mějte vždy na paměti cílovou skupinu, ke které Vaše sdělení směřujete. Pokud akutně potřebujete svářeče a na fotkách máte samé kolegy v kravatách, potenciální kandidáti se s Vaší firmou „na první dobrou“ příliš neztotožní.

5. Dokumentace firemních akcí

A to nejlepší (resp. možná nejzábavnější) na konec: nikdy nezapomeňte profesionálně zdokumentovat firemní akce. Nejde o to, abyste se absolvovanou konferencí či uspořádaným seminářem mohli pochlubit na sítích a fotky pak nahráli do firemního fotoarchivu. Jde především o to, aby fotografie odrážely atmosféru a způsob, jak Vaši zaměstnanci žijí i mimo svou kancelář či pracoviště. Proto zachyťte letní slavnosti, teambuildingy nebo společné dobrovolnické aktivity, u kterých si Vaši zaměstnanci připomenou nezapomenutelné (a často veselé) chvíle, a v lidech zvenčí zase probudí zájem a zvědavost. Obzvláště, pokud jsou skvěle reportážně zvládnuté a vedle faktů přenášejí i emoce. Samozřejmě ty pozitivní.

TIP 5: Na firemních akcích vždy informujte krátkou informační cedulkou své zaměstnance, že během konání eventu pořizujete foto či video dokumentaci a že svým vstupem souhlasí s jejich dalším využitím ve Vašich komunikačních kanálech.

Pár slov závěrem

Proto nezapomeňte: Firemní kulturu tvoří i dobré fotografie. Kvalitní portréty, týmové snímky a reportážní fotky z akcí nejsou jen estetickým doplňkem, ale důležitým nástrojem pro posílení firemní identity a motivaci zaměstnanců. Když se firemní hodnoty a kultura promítají do vizuální komunikace, zanechávají silný dojem – a to jak směrem dovnitř organizace, tak směrem ven mezi lidi. Tak přeji skvěle zvládnutou komunikaci!